
Voorgelezen worden en over plaatjes kletsen is heel belangrijk voor de taalontwikkeling. Als je lid bent van de bibliotheek kun je hier inloggen met je pasnummer (wachtwoord geboortedatum dag en maand) en e-boeken lenen. Klik op bovenstaande afbeelding om naar desbetreffende site te gaan.

![]() |
![]() |
![]() |
Vraag ouders het voorbeeldblad te printen, keuze uit kleur en zwart-wit. Voor deze activiteit hebben de kinderen het blad en een dobbelsteen nodig. Voor de leerkracht zijn er ook cijferkaarten om cijfersymbool aan getalbeeld (dobbelsteen) te koppelen. Neem de bewegingen door aan de hand van de cijferkaartjes. laat bv 3 zien en vraag de kinderen welke dobbelsteen erbij hoort of welke beweging. Bewegingen: zingen, springen, stampen, joggen, klappen, dansen. Na alle bewegingen met cijfers te hebben doorgenomen, ga je om de beurt dobbelen en de bewegingen zoveel keer uitvoeren. Voor het zingen had ik vooraf een liedje afgesproken en voor het dansen had ik op mijn telefoon een muziekje aangezet.

Deel het filmpje van het liedje van Zappelin (bij delen ook geluid aanvinken) en laat de kinderen hiernaar kijken. Vertel dat liedjes eigenlijk net versjes zijn. Bespreek waar je een versje aan herkent. Herhaal het liedje nu als vingerversje door de sneeuwpop op je ene hand en de attributen aan de vingers van je andere hand te bevestigen. Bij het stuk hier is je stok, een bezem en hoed, komen de bezem en de hoed achter de sneeuwpop te voorschijn. Herhaal het nog een keer terwijl de kinderen met hun vingers de bewegingen meedoen. Je kunt dit blad ook met ouders delen, zodat ze het thuis kunnen oefenen met hun kind. Vandaar de grotere en kleinere sneeuwpop.

Een leuke interactieve manier om met de kinderen een activiteit in Teams te doen, is het bekende petje op petje af spel. In dit document staan 15 stellingen over de winter. De laatste stelling geeft de ruimte om de kinderen aan het woord te laten om uit te leggen waarom ze wel of niet van de winter houden.

Bij deze begrijpend luisteren activiteit lees je ‘het verhaaltje’ voor. De kinderen luisteren en tekenen het tafereel dat jij beschrijft. Ik heb hier een blad met gekleurd raamkozijn bij gemaakt en een printvriendelijke versie. Je kunt ouders ook vragen om op een wit vel even vooraf de rode en de groene stip (aanduiding links-rechts) te tekenen. Na afloop houdt iedereen even de tekening voor de camera en klappen we samen voor de ongetwijfeld prachtige resultaten.
Speuren naar vormenDe kinderen krijgen als ‘huiswerk’ om vooraf bij elke vorm van het aftekenblad een item te zoeken in huis. Voor de docenten heb ik de figuren in kleur gezet om uit te knippen en te lamineren. Tijdens het videobellen kun je voor de camera een vorm laten zien bespreken en dan laten de kinderen zien wat zij voor voorwerp ze bij deze vorm hebben kunnen vinden.